Men är det inte självklart vad vi ska uppnå i äldreomsorgen, handikappomsorgen eller skolan, kanske någon tänker. Nej, det är det inte. Jag vet. Jag har jobbat i alla tre verksamheterna och vet att i samma personalgrupp kan man tolka sitt uppdrag olika. Inte sällan gånger blandar vi ihop metod och mål, hamnar i att metoden blir själva målet. Sedan utvärderar vi metoden snarare än resultatet.
I veckan har jag samtalat med ett antal personer som jobbar på gruppbostad, boenden där det bor 5-6 personer som har en utvecklingsstörning. När de beskrev hur de uppfattar det övergripande målet med sitt arbete, själva grunden till att de är anställda, beskrev de det väldigt olika. Någon sa att målet är att de som bor på gruppbostaden ska må så bra som möjligt, någon annan sa att det handlar om att de boende ska bli så självständiga som möjligt, en tredje att de boende ska ha ett så stort inflytande som möjligt. Bortsett från att det här är saker som är svåra att mäta, får de olika uppfattningarna självfallet konsekvenser för hur man som personal beter sig och vad man har fokus på. Om jag vill att personen framför mig ska må bra uppträder jag på ett annat sätt än om jag vill att personen i fråga ska bli lite mer självständig. Och finns det då en massa olika uppfattningar i arbetslaget hamnar vi att det jag gör, motarbetas av det någon arbetskamrat gör. Utan att vi tänker på det.
Eller? Känner ni igen det här? Kommentera gärna.
2 kommentarer:
Förmodligen är det så att det blir sprittrat men det kanske ger de boende lite av varje som blir en bra helhet.
Dan Andersson
Tanum
Som brukare är det jobbigt att ena dagen ha personal som uppmuntrar mig til att vara självständig och nästa dag kommer personal som bara vill ta över. Hur ska jag vara, hur ska jag bete mig?? Det känns splittrat och jag blir förvirrad och mår inte bra av situationen.
Skicka en kommentar