onsdag 19 augusti 2009

Populär eller inte


I det här nyhetsbrevet kan ni läsa om Sveriges sämsta chef. Det är naturligtvis inte sant, att just den här personen är Sveriges sämsta chef, det kan journalisten som skrivit artikeln inte veta, men antagligen är det en rubrik som lockar till läsning. Själv var jag tveksam till att ha med artikeln i nyhetsbrevet, det känns lite grand som att snacka skit, som att gotta sig i någon annans elände, vilket jag inte har någon lust att uppmuntra till eller ägna mig åt. Däremot tänker jag att det finns något att lära här. Artikeln lyfter fram vissa förhållningssätt eller egenskaper som generellt sett fungerar mindre bra för en chef, och det skadar inte att fundera på om jag själv gör på samma sätt som just den här chefen. Dessutom uppmanar artikeln till att reflektera kring offentliga chefsuppdrag över huvud taget. Dem borde vi nämligen prata mer om, tycker jag. På vems uppdrag utför jag mitt arbete? Vem eller vilka är det egentligen som ska vara nöjda med resultatet av arbetet? Självfallet ska så många som möjligt av dem som är inblandade vara nöjda, men om vi drar det till sin spets, var hamnar vi då?

De flesta kommunala organisationer genomför då och då någon slags medarbetarenkät där alla anställda får chansen att säga vad de tycker om bl a sin chef. De här enkäterna brukar vara anonyma så det är fritt fram för folk att framföra så väl uppskattning som missnöje. Det görs också och ur resultaten brukar det framträda en eller annan chef som är populär bland sina medarbetare och en och annan som inte är det, utan snarare det motsatta – illa omtyckt. De allra flesta hamnar någonstans i mitten. Och jaha, innebär det då att den populära chefens verksamhet har en bättre kvalitet än den impopuläre chefens? Eller att brukarna är nöjdare? Eller att överordnade chefer och politiker är nöjdare? Att skattebetalarnas pengar används mer effektivt? Nej, det är inte säkert. Populär kan du bli av många skäl, impopulär också. Den chef som t ex fått i uppdrag att förändra något i organisationen blir många gånger impopulär.

Just den här chefen i artikeln verkar vara mitt i något sådant. Nytt uppdrag, nya visioner, ny organisation. Då är det inte lätt att vara populär.

Inga kommentarer: